Marchesini – Dari Kilang ke Jenama Dunia








Ditubuhkan pada tahun 1988 sebagai sebuah kilang aluminium dan magnesium, Marchesini adalah syarikat yang menghasilkan roda motosikal berprestasi tinggi dan melonjak namanya menjadi jenama roda lumba dan roda jalanan paling terkenal di dunia. Bermula dengan sebuah basikal lumba “Italia Rossa” oleh Ducati, hari ini, roda Marchesini digunakan oleh pasukan utama yang bersaing dalam perlumbaan MotoGP, WSBK dan SuperMotard, juga untuk model jalanraya yang lebih banyak digunakan.

Syarikat ini adalah sebahagian daripada Kumpulan Brembo sejak Mac 2000 dan terus memperkuat kecenderungannya untuk inovasi teknologi dengan bertukar pengetahuan dengan Brembo dan syarikat lain dalam Kumpulan Utama. Struktur organisasi dan rangkaian pengedaran Marchesini juga telah disusun semula untuk meningkatkan standard kualiti dan perkhidmatan yang sudah tinggi bahkan lebih tinggi. Jenama utama motosikal yang menggunakan rim ini sebagai “factory stock” adalah Ducati.

Menyedari kecemerlangan produknya dan kemampuannya untuk mencari penyelesaian baru, melihat ke masa depan dengan semangat dan keyakinan secara semula jadi bagi Marchesini

Teknologi

Marchesini menumpukan sepenuh perhatian pada inovasi teknologi sejak pertama kali ditubuhkan. Objektif utamanya adalah prestasi dan kekuatan dalam pembikinan rim.
Gabungan kompleks yang diperoleh menggunakan aloi tempa dan aloi magnesium, dengan menggunakan kaedah reka bentuk inovatif dan analisis struktur, ianya diuji di makmal dan juga di trek. Marchesini adalah syarikat pertama dalam bidangnya yang menggunakan “multiforging”, yakni proses penempaan pelbagai arah yang menghasilkan bahan yang sangat padat dan ringan dengan sifat mekanik yang sangat baik.
Perbandingan dengan roda karbon adalah sangat baik. Roda magnesium Marchesini yang dihasilkan menggunakan multiforging sama dengan roda karbon tetapi menawarkan tahap keselamatan dan prestasi yang jauh lebih tinggi.

MotoGP
Di kelas, Grand Prix Kejuaraan Dunia Perlumbaan Jalan, Marchesini telah menetapkan formula kemenangan untuk roda: gabungan teknologi dan inovasi, keselamatan dan reka bentuk yang telah membantunya mencapai tahap prestasi tertinggi di litar lumba utama di dunia di kelas 500cc, MotoGP, 125cc dunia dan 250cc dan Moto2.
Di kelas 500cc, Marchesini telah berganding dengan beberapa legenda motosikal termasuk Wayne Rainey, Kevin Schwantz, Eddie Lawson dan Mick Doohan. DI MotoGP pula, Marchesini cemerlang berganding bahu bersama Valentino Rossi, Casey Stoner, Niki Hayden dan Jorge Lorenzo.
Ia juga mempunyai banyak kejayaan di kelas 125cc dan 250cc

SBK
Dalam kategori seperti SuperBike Dunia pula, dengan berjuta-juta peminat di seluruh dunia, Marchesini telah mewujudkan gaya unik dan terunggul untuk roda. Kemenangan bersama merangkumi Carl Fogarty dan Max Biaggi serta Corser, Toseland, Bayliss dan Spies.
Di semua trek, roda Marchesini dijamin akan menang.

SuperMotard
Walaupun dalam sukan yang baru muncul seperti SuperMotard, dengan jumlah peminatnya yang semakin meningkat, Marchesini juga telah menjadi rakan-kongsi yang tidak dapat dipertikaikan dalam penyediaan roda.
Dari tahun 2007 hingga 2011, ia telah memperoleh serangkaian kemenangan - dengan Ivan Lazzarini dalam Kejuaraan Supermoto Itali dan Supermoto X-Games dan dalam Kejuaraan Supermoto AMA bersama Mark Burkhart (Yamaha), Brandon Currie (Yamaha), Steve Drew (KTM ) dan Sylvain Bidart (Honda). Di SuperMotard juga, kemenangan telah menjadi kebiasaan indah bagi Marchesini.

Untuk kegunaan jalanan mahupun perlumbaan domestic, Marchesini juga menawarkan pelbagai jenis rim yang bersesuaian. Harga pasaran bagi sepasang rim sukan mereka bermula dari RM4000 malah boleh menjangkau puluhan ribu ringgit. Bagi penunggang yang inginkan motosikal mereka lebih ringan, rim ini menjadi salah satu opsyen. Boleh didapati secara online bahkan melalui pengedar sah berdekatan anda!

#TW #TwoWheels #TWinfo #TWlearning #TWhistory #TWMotoGP #MMGP #WSBK #Supermotard #Marchesini #Supersportrim #Magnesiumrim #Carbonfibrerim

Comments

Follow Us