Teknologi Keselamatan Helmet MotoGP








Fédération Internationale de Motocyclisme (FIM) sudah menguji dan mengesahkan topi keledar untuk digunakan dalam pelbagai siri perlumbaannya. Oleh kerana semakin banyak pengeluar topi keledar menaja pelumba, FIM telah menemui beberapa percanggahan dalam keputusan ujiannya. FIM merancang untuk memperbaikinya dengan mewajibkan semua topi keledar memenuhi standard barunya untuk mendapatkan persetujuan.

Di bawah standard baru, topi keledar mesti lulus ujian untuk penembusan, hentakan linier berkelajuan tinggi dan rendah (head-on), dan hentakan serong (dari sisi, menyebabkan kepala penunggang berpusing). Tidak ada teknologi canggih tertentu, seperti pelapis MIPS atau EPS, yang diperlukan untuk memenuhi syarat selagi standard baru dipenuhi. Sepuluh contoh setiap ukuran helmet akan dibuat mesti diserahkan kepada FIM untuk ujian yang merosakkan. Banyak tu..!

Menjadi kebiasaan, teknologi perlumbaan diguna akhirnya untuk pasaran umum terus ke jalanan. FIM tidak akan meluluskan topi keledar kecuali penunggang biasa seperti anda dan saya dapat membeli topi keledar yang sama untuk kepala kita sendiri. Memerlukan setiap ukuran yang ada untuk lulus, set ujiannya sendiri adalah langkah besar juga. Walaupun topi keledar kecil mungkin sesuai dengan subjek ujian tapi semua aspek diambil kira contohnya keadaan realiti iaitu saiz kepala kita yang berlainan.

Piawaian FIM baru ini harus melebihi standard Snell, ECE, dan JIS yang ada, menetapkan bar baru untuk keselamatan topi keledar. Walaupun anda bukan peminat lumba motosikal, kesan teknologi keselamatan yang diturunkan kepada rata-rata penunggang tidak dapat dinafikan, terutamanya kerana FIM menjadikan ini sebagai keutamaan.

Helmet

Badan Suruhanjaya meluluskan standard helmet FIM baru yang ditetapkan oleh FIM untuk semua disiplin litar lumba. Ini bermakna sekarang akan ada satu standard yang dipertingkatkan untuk topi keledar, menggantikan pelbagai standard antarabangsa yang digunakan sebelumnya (ECE, Snell dan JIS). Ujian homologi helmet sedang dijalankan dengan beberapa pengeluar telah menyelesaikan ujian dan ada yang dirancang dalam minggu-minggu berikutnya. FIM merancang untuk menjadikan GP Valencia sebagai senarai pengeluar helmet yang telah diluluskan melalui Program Homologasi Lumba FIM dan mereka yang berusaha untuk merealisasikannya.

Berikutan keputusan Suruhanjaya Grand Prix terakhir, yang berkumpul di Sepang (MAL) pada 3 November 2018, penggunaan topi keledar diiktiraf FIM wajib bagi semua penunggang yang memasuki pertandingan Grand Prix FIM. Oleh itu, pelekat homologasi FIM akan diperlukan untuk topi keledar menggantikan standard antarabangsa (ECE, Snell dan JIS). Sehubungan dengan standard antarabangsa yang disebut sebelumnya, helmet homologated FIM telah menjalani penilaian prestasi dan peningkatan yang lebih lengkap; ini merangkumi penilaian perlindungan terhadap hentaman linier rendah, sederhana dan tinggi, hentakan serong dan penembusan. Ini bermakna, helmet yang digunakan oleh para pelumba, kualiti keselamatannya jauh lebih hebat dari produk yang berada di pasaran.

Pelekat Label Homologation FIM akan mengenal pasti setiap helmet yang mengakses pertandingan Grand Prix FIM dan akan menjadi alat penjejak yang cekap untuk Pasukan Teknikal. Dengan mengimbas kod QR label, maklumat yang berkaitan dengan ciri topi keledar dan kesahihan homologasi akan dapat diakses. Pautan ke laman web nama dagang juga akan tersedia untuk pengalihan ke iklan dan perkhidmatan web yang ditawarkan oleh setiap pengeluar. Selanjutnya, Hologram FIM 3D akan menambahkan nilai keselamatan yang tinggi pada label untuk menjamin kepercayaan maksimum pada homologasi.
"Ini adalah contoh teknologi yang unik dalam perkhidmatan sukan dan keselamatan, kami sangat bangga bahawa pelancaran Program ini sedang berjalan dan bahawa industri dan seluruh masyarakat perlumbaan telah menyambut perubahan ini," jelas Fabio Muner, Pengarah Sukan FIM.

Helmet yang diselaraskan oleh FIM akan diwajibkan bermula pada tahun 2019 untuk semua pelumba yang menyertai pertandingan Grand Prix — MotoGP, Moto2, dan Moto3. Sistem penarafan baru akan menggantikan pensijilan ECE, JIS, dan Snell terkini yang digunakan oleh AGV, Arai, Bell, HJC, Shark, Shoei, 6D, dan lain-lain.

Menurut FIM, helmet yang diserahkan untuk disahkan akan menjalani penilaian prestasi "yang lebih baik dan lebih lengkap". Ini dilaporkan termasuk menilai perlindungan untuk berbagai dampak rendah, sederhana, dan berkelajuan tinggi, serta penembusan.
Label homolog FIM yang menampilkan kod QR akan membolehkan penganjur perlumbaan dengan cepat mengimbas, mengenal pasti, dan mengesan setiap helmet yang digunakan dalam pertandingan. Selanjutnya, hologram bertujuan untuk menambahkan tahap keselamatan yang lebih tinggi pada label serta mewujudkan kepercayaan yang lebih besar dalam proses pensijilan baru.

Di manakah ujian dan homologi helmet akan dilakukan?

Makmal Impak Universiti Zaragoza di Sepanyol adalah salah satu rakan kongsi FIM. Universiti tersebut mendapat banyak pujian dari pengeluar topi keledar kerana makmalnya yang berteknologi tinggi dan tersusun dengan baik. Pihak Badan Suruhanjaya juga memberi peluang kepada makmal lain yang ingin mula bekerja dengan FIM. Dengan memiliki rangkaian makmal yang pelbagai ujian terhadap helmet dapat diperluas dan dipercepatkan, ujar FIM. 

Para pelumba ternama MotoGP juga, ramai yang memberikan kerjasama yang baik dalam pembuatan helmet mereka. Mereka juga bersama-sama dalam penghasilan dan pembuatan model-model helmet di pasaran.

Jadi kawan-kawan, adalah penting untuk memiliki sebiji helmet yang betul. Tepat dari segi pemakaian di kepala, pad yang selesa, kesesuaian bagi setiap jenis penunggangan. Jangan helmet je beribu, tapi longgar dan tak sesuai dengan ada.

Tanya selera, Tanya poket..!

Selamat menunggang..!!

#TW #TwoWheels #TWhelmet #TWinfo #TWmotogp #TWtech #Arai #AGV #Shoei #FIM

Comments

Follow Us