Emilio Alzamora - Guru Pelumba Dunia



Emilio Alzamora, juara dunia kategori 125cc ialah guru dan pembimbing kepada Marc Marquez dalam perkembangan karier Marc di motogp. Untuk pengetahun semua, Julia, ayah kepada Marc bukanlah seorang pelumba dan juga bukanlah seorang yang berada. Julia yang boleh dikatakan kurang pengetahuan dalam dunia permotoran cuma menjadi peneman kepada Marc dalam menyertai perlumbaan pocketbike di kala Marc masih kecil. Beliau sekadar ingin meluangkan masa dengan hobi anaknya itu tanpa ada perancangan untuk menjadikan Marc sebagai seorang pelumba namun segalanya berubah apabila Emilio melihat ada sesuatu pada diri Marc dan telah menawarkan diri untuk membimbing Marc.

Daripada sekadar suka-suka akhirnya bertukar serius. Emilio yang sangat tahu perjalanan untuk menjadi seorang pelumba dunia telah merangkanya khas untuk Marc. Menyedari dunia tersebut perlukan nama dan kewangan maka beliau telah berusaha memperkenalkan Marc kepada beberapa pihak penaja yang berpotensi untuk melabur. Ia tidak sia-sia terutama apabila Marc mula bersaing di peringkat negara dalam Kejohanan Junior Sepanyol. Antara penaja yang paling besar Emilio telah berjaya dapatkan ialah Repsol. Bermula dari detik itu perjalanan Marc semakin jelas kelihatan. 

Ayah Marc sungguh-sungguh terhutang budi dengan Emilio dan menganggap Emilio juga ayah kepada Marc. Jika Emilio tidak turun padang dalam menyaksikan perlumbaan pocketbike dikalangan anak-anak kecil maka Marc boleh dikatakan tidak akan berada pada tahap sekarang. 

Kisah ini membuktikan untuk menjadi seorang pelumba yang berjaya, bimbingan daripada pihak yang jelas ketahui selok belok dalam dunia permotoran dunia amat-amat penting. Jika hanya bergantung kepada bakat maka ia akan terhenti di pertengahan jalan dan lebih malang lagi dipergunakan oleh pihak-pihak tertentu untuk mengaut keuntungan. Kisah ini juga menunjukkan betapa bersikap rendah dirinya seorang juara dunia sehingga sanggup bergaul dengan anak-anak kecil dan menawarkan diri untuk memberi bimbingan sehingga pelapisnya berjaya. 

#TwoWheels #MGPM 🇲🇾 #MGPFCM 🇲🇾 #TWmedia
#emilioalzamora
#MM93

Comments

Follow Us