FIM WSBK WorldSSP300







WorldSSP300 adalah salah satu kategori kejuaraan dalam WSBK Championship selain WorldSBK dan WorldSSP. Kategori ini mula diperkenalkan dan dipertandingkan pada 2017 menggunakan motosikal ‘production-based’.

Kejuaraan ini menggantikan acara asal ‘European Junior Cup’ yang mana juga menjadi platform batu loncatan buat para pelumba dari serata dunia untuk pergi lebih jauh seperti ke WSBK mahupun MotoGP. 

Acara ini telah mencatat sejarahnya tersendiri pada 2018 dimana, Ana Carrasco menjadi pelumba wanita pertama dalam sejarah sukan perlumbaan motosikal dunia dengan memenangi kejuaraan itu dan terus meletakkan namanya setanding dengan pelumba-pelumba terkenal dunia yang lain.

Antara pengeluar motosikal yang turut serta dalam kejuaraan ini adalah KTM (RC390R), Yamaha (YZF-R3), Kawasaki (ZX400R) dan Honda (CBR500R).

Mungkin korang tak tahu pasal kejuaraan ni. Jadi sesiapa yang pakai RC390 dan Ninja400 tu pasti agak bangga sekarang sebab motor yang korang pakai tu sebenarnya ada digunakan dalam perlumbaan!

#TW #TwoWheels #TWinfo #FIM #Dorna #WSBK #WSBKSSP300 #AnaCarassco #KTM #Yamaha #Kawasaki #Honda

Comments

Follow Us