Simon Crafar – Legends Untold





Simon Crafar adalah pelumba GP dan WSBK yang berasal dari New Zealand. Memulakan karier sebagai pelumba motosikal pada 1981 bersama pasukan Suzuki TM75 dalam kejohanan ‘motocross’ tempatan. Pada 1985 dia mula berlumba secara pro dan pernah memenangi kejuaraan MSBK di Malaysia pada 1991.

Dia bermula di MotoGP pada tahun 1993 bersama pasukan Suzuki dalam kelas 250cc ketika ‘Spanish GP’. Kemudian Simon berhijrah ke WSBK untuk bersama pasukan Honda pada 1994 dan memenangi podiumnya yang pertama pada 1995 dengan mendapat tempat ke 2. Dia juga pernah berlumba bersama pasukan Kawasaki selama 2 tahun.

Pada 1998, Simon kembali ke GP dengan menunggang YZR500 dalam kategori 500cc dan telah memenangi ‘British GP’  bersama pasukan WCM Yamaha ketika itu. Pada masa yang sama, Simon Crafar juga menjadi salah seorang penasihat bagi pengeluar tayar, Dunlop untuk siri perlumbaan.

Crafar kembali ke WSBK pada tahun 2000 dengan menggantikan Aaron Slight dan mengakhiri karier perlumbaan beliau pada 2002 di ‘British Superbike Championship’.

Setelah 13 tahun berlumba secara pro, Simon memulakan kelas tunggangan di litar untuk para pelumba baru. Hampir 600 pelumba pernah dilatih beliau dan dia juga adalah Mentor kepada pelumba cilik di ‘European Junior Cup’ bagi persediaan untuk beraksi di pentas WSBK dan MotoGP.

‘Motovudu Dark Art of Performance’ adalah satu siri DVD yang dihasilkan oleh Simon berdasarkan pengalaman dan skil beliau untuk melatih teknik tunggangan laju di trek. Siri ini dirakam di litar Aragon, Sepanyol.

Pada 2018 dan 2019 pula, Simon dipilih Dorna untuk menjadi pengulas sukan bagi MotoGP ketika perlumbaan berlangsung dan juga di pit pasukan. Arai juga pernah mengeluarkan helmat untuk Simon pada 1998 dari siri Arai Quantum.

Menarik betul kisah Simon Crafar ni. Walaupun namanya kurang popular, tapi dia cukup berpengalaman dan sanggup berkongsi ilmu kepada semua bakat baru dalam bidang sukan lumba motosikal.

#TW #TwoWheels #MGPM #MGPFCM #Dorna #MotoGP #WSBK #MSBK #GP250 #GP500 #SimonCrafar #Honda #Kawasaki #Yamaha #ExtremeEnduro #MotoGPcommentator #Motovudu #techtalk

Comments

Follow Us