MP1 DAN GRESINI RACING BAKAL MEMBAWA INDONESIA KE MOTOGP

Perancangan dan perbincangan yang berlaku semenjak tahun 2019 akhirnya mematerikan perjanjian kerjasama yang akan bermula pada tahun 2021, tertumpu kepada pengwujudan 'Riding Academy' bagi pembangunan pelumba muda Indonesia.

MP1 merupakan syarikat Indonesia yang kian meningkat didalam pengoperasian didalam sektor pengurusan sukan, akan menjadi rakan kongsi baru Gresini bermula dari musim 2021. Perjanjian selama tiga tahun ini akan menjadikan MP1 sebagai rakan pasukan dalam semua kategori MotoGP, Moto2, Moto3 dan MotoE.

Projek yang benar-benar inovatif ini akan dikhaskan untuk mencari pelumba terbaik Indonesia sebagai platform  menuju perlumbaan didalam negara (Indonesia dan Asia) terlebih dahulu dan seterusnya ke peringkat antarabangsa (MotoGP).

MP1 telah memilih pasukan yang dipimpin oleh Fausto Gresini, bertujuan untuk bekerjasama didalam perlumbaan dan menempatkan jenama "Indonesian Racing" yang bakal bertanding didalam Kejuaraan dunia MotoGP serta menjadi tempat kepada pelumba-pelumba terbaik Indonesia nanti.

Umum mengetahui, Indonesia merupakan salah satu negara di mana Kejuaraan MotoGP menjadi kegilaan penduduk tempatan dan litar baru (Litar Antarabangsa Mandalika) yang sedang dalam pembinaan serta bakal menjadi tuan rumah perlumbaan MotoGP mulai tahun 2021, akan memberikan dorongan lanjut kepada pertumbuhan pasaran MotoGP di Asia.

Dorna Sports, pemegang hak komersial MotoGP juga menyambut baik projek kerjasama antara MP1 dan Gresini Racing Team.

ANCE DEWIANTI - KETUA PEGAWAI KOMUNIKASI MP1

"Projek ini adalah impian yang menjadi kenyataan untuk semua pengurusan MP1. MotoGP dianggap sebagai sukan nasional di Indonesia dan minat terus meningkat berkat Grand Prix Mandalika yang akan datang. Kami mempunyai idea dan ingin mewujudkannya serta kami gembira untuk dapat melakukannya bersama Gresini Racing dengan siapa kami mempunyai matlamat bersama untuk mewujudkan Team Indonesia musim depan. Kami akan memulakan kerjasama dalam semua kategori kejuaraan dunia MotoE, Moto3, Moto2 dan MotoGP disamping mewujudkan akademi untuk pelumba muda dan membantu bakat Indonesia menyertai MotoGP. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Fausto Gresini atas sokongannya dan berkongsi visi kami. Terima kasih juga kepada Dorna diatas kompromi mereka dengan negara Indonesia dalam membantu kami mewujudkan projek ini. Kami yakin bahawa kerja kami akan mendorong masuknya realiti lain dengan pelaburan baru untuk Indonesia dan tentunya akan memberi kesan kepada pelancongan di negara kita. Sejak Menteri Urusan Maritim dan Pelaburan Republik Indonesia (KEMENKOMARVES) mengawasi Projek MotoGP di Mandalika, kami selalu berhubung dengannya dan mendapat sokongannya. Bersama-sama kami akan terus mengembangkan projek bersama untuk pasukan dan untuk negara ". 

Kami selalu berhubung dengannya dan menerima sokongannya. kami akan terus mengembangkan projek bersama untuk pasukan dan negara. 

"Kami selalu berhubung dengannya dan mendapat sokongannya. Bersama-sama kami akan terus mengembangkan projek bersama untuk pasukan dan untuk negara".

PENGURUS PASUKAN GRESINI - FAUSTO GRESINI

"Semua orang tahu hubungan istimewa kami dengan Indonesia yang telah berlangsung selama bertahun-tahun sekarang. Bagi kami, ini adalah rumah kedua berkat kerjasama yang tidak terkira banyaknya, tetapi yang terpenting kerana kami sangat terikat dengan orang Indonesia dan semangat mereka yang gila untuk MotoGP. Oleh itu, kami dengan senang hati mengalu-alukan MP1 ke dalam keluarga kami. Ini adalah kolaborasi yang telah kami jalankan sejak November tahun lalu, tetapi pandemik ini pasti melambatkan pengumuman. Kami telah menutup perjanjian tiga tahun yang akan mempengaruhi semua kategori, yang jelas tanda kompromi yang hebat. Dan itu tidak berakhir di sini kerana bersama MP1 kami berkongsi visi dengan tujuan untuk mewujudkan, dalam masa yang singkat, sebuah pasukan yang mewakili seluruh negara, budaya dan semangatnya untuk MotoGP."

CARMELO EZPELETA-CEO DORNA

"Pengumuman kerjasana strategik antara Gresini Racing dan MP1 Indonesia benar-benar hebat. Indonesia adalah pasaran utama untuk seluruh dunia dalam sukan dua roda dan kolaborasi dengan pasukan pemenang seperti Gresini Racing, yang hadir di semua kelas, adalah panggilan sempurna kad untuk kepulangan MotoGP ke Indonesia. Kami mengalu-alukan semua pengurusan dan kakitangan MP1 ke sukan ini dan menantikan pertumbuhan perkongsian ini dalam beberapa bulan mendatang ”.

Sumber : Gresini Racing Media Press Release

#TwoWheels #TW #TWmedia #TWinfo #MP1 #Gresini #Dorna #Indonesia #MotoGP

 

Comments

Follow Us