36 hari lagi menuju MotoGP.

Jika anda merasakan gelaran juara dunia yang disandang oleh Joan Mir musim lalu adalah nasib semata-mata, anda perlu baca artikel ini untuk mengetahui siapakah sebenarnya Joan Mir.

Joan Mir atau nama sebenar Joan Mir Mayrata lahir pada 1 September 1997 adalah pelumba motosikal Grand Prix dari Sepanyol. Beliau adalah Juara Dunia MotoGP 2020 mematahkan dominasi Marc Marquez yang berehat akibat cedera. Namun ramai yang mengkritik bahawa Joan Mir bukanlah juara dunia yang sebenar kerana beliau menang tanpa melawan Marc Marquez. Namun jika kita baca kejayaan-kejayaan yang dilaluinya sebelum mencapai ke tahap ini, ia bukanlah nasib semata-mata.

Sebelum mendapat gelaran juara dunia MotoGP, beliau telah memenangi gelaran juara dunia Moto3 2017 ketika bersama pasukan Leopard Racing. Beliau adalah pelumba kedua selepas Jorge Lorenzo yang memenangi gelaran kelas perdana semenjak keberadaan Marc Marquez di kelas MotoGP. Beliau juga pelumba keempat Sepanyol yang memenangi gelar juara dunia di kelas perdana selepas Alex Criville, Lorenzo dan Marc Márquez.

Mir bersaing selama dua musim di Red Bull MotoGP Rookies Cup pada tahun 2013 dan 2014. Beliau diakhiri dengan tiga kemenangan dan enam podium sebagai naib juara di belakang Jorge Martín pada tahun 2014. Mir bersaing di CEV Moto3 Junior World Championship pada tahun 2015 dan memenangi empat dari enam perlumbaan pertama tetapi pudar menjelang akhir musim yang akhirnya menduduki tempat keempat keseluruhan.

Pada 2015 beliau hampir memenangi perlumbaan Grand Prix pertamanya bersama Leopard Racing di Phillip Island ketika menjadi pelumba gantian menggantikan Hiroki Ono yang cedera. Mir ketika itu bermula dari kedudukan ke-18 di grid tetapi gagal menamatkan perlumbaan setelah insiden dengan John McPhee.

Pada tahun 2016 Mir bersaing sepenuh masa dalam Kejuaraan Dunia Moto3 bersama Leopard Racing bekerjasama dengan Fabio Quartararo dan Andrea Locatelli. Beliau meraih kemenangan pertama di Grand Prix Austria. Selepas itu, beliau meraih dua podium lagi di San Marino dan Valencia. Mir menamatkan kejuaraan di kedudukan ke-5 sebagai ‘rookie of the year’ tahun tersebut dengan mengumpul sebanyak 144 mata hanya pada tahun pertama.

Beliau kekal untuk musim kedua pada tahun 2017 dengan Leopard Racing dan menguasai kelas dengan 10 kemenangan dan 13 podium daripada 18 perlumbaan. Beliau hanya gagal mengumpul mata di pusingan Jepun. Beliau meraikan gelar juara dunianya di pusingan Malaysia dengan menamatkan 93 mata di hadapan saingan terdekatnya iaitu Romano Fenati untuk memenangi kejuaraan Moto3 pada tahun tersebut.

Pada tahun 2018, Mir naik ke kelas Moto2 menandatangani kontrak selama 3 tahun bersama dengan pasukan Marc VDS Racing. Namun kontrak itu terbatal kerana beliau mendapat tawaran ke pasukan MotoGP Suzuki Ecstar. Walaupun baru tahun pertamanya di kelas Moto2, beliau menunjukkan aksi yang memuaskan apabila menamatkan musim dengan empat podium dan mengumpul sebanyak 155 mata di kedudukan ke-6 keseluruhan.

Joan Mir naik ke kelas perdana dengan pasukan kilang Suzuki dalam perjanjian kontrak selama dua tahun untuk menggantikan Andrea Iannone yang akan keluar. Pada musim penampilan pertamanya ini, beliau mencapai penentuan 10 teratas yang konsisten tetapi ketinggalan dua pusingan kerana gangguan paru-paru yang dialami dalam kemalangan di Brno. beliau digantikan oleh pelumba ujian Suzuki, Sylvain Guintoli. 

Mir meraih tempat terbaik musim ke-5 di Australia dan menamatkan musim dengan mengumpul 92 mata. Beliau berada di kedudukan ke-12 keseluruhan dan menjadi pelumba kedua terbaik untuk rookie di belakang bekas rakan sepasukan Moto3 Leopard Racing, Fabio Quartararo.

Sebelum permulaan musim 2020 yang ditangguhkan, Suzuki mengumumkan bahawa Mir telah menandatangani kontrak selama dua tahun lagi bersama Suzuki bagi memastikan masa depannya bersama pasukan sekurang-kurangnya sehingga pada tahun 2022. Mir mempunyai permulaan yang sukar untuk musim ini dengan DNF dua kali daripada tiga pusingan pertama. Namun, beliau dengan cepat menemukan kembali rentaknya dan menjadi penamat podium yang konsisten. Beliau mendapat podium sebanyak lima kali daripada tujuh pusingan berikutnya.

Dengan ketidak konsisten pendahulu kejuaraan ketika itu, Mir mendahului kedudukan juara walaupun tidak memenangi sebarang perlumbaan. Dengan keputusan buruk dari Quartararo, Viñales dan Andrea Dovizioso, Mir memperluas kelebihan kejuaraannya kepada 14 mata dengan tempat kedua Quartararo dengan baki tiga perlumbaan. Mir akhirnya membawa kemenangan sulungnya setelah menewaskan rakan sepasukannya Álex Rins ke tempat kedua di Valencia GP.

Fabio Quartararo jatuh pada awal perlumbaan dan hanya mampu menyelamatkan 2 mata ketika itu, Mir mendahului 37 mata ke atas kedua-dua pesaingnya dengan hanya tinggal baki 2 pusingan selepas itu. Minggu berikutnya di litar yang sama, Mir dinobatkan sebagai juara pelumba MotoGP 2020 walaupun hanya menghabiskan perlumbaan di tempat ke 7. Beliau menjadi pelumba Suzuki pertama yang memenangi gelaran sejak Kenny Roberts Junior pada tahun 2000. Beliau juga pelumba bukan Honda atau bukan Yamaha pertama yang memenangi gelaran sejak pelumba Ducati, Casey Stoner pada tahun 2007 dan juga juara dunia Moto3 pertama yang memenangi kelas perdana semenjak moto3 ditukarkan daripada 125cc.

Juara 8 kali Marc Marquez juga berpendapat Joan Mir selayaknya mendapat gelaran itu walaupun tanpa kehadirannya. Jadi anda rasa beliau sememangnya layak juara MotoGP atau kerana nasib?

Teruskan Bersama Two Wheels..!

#twowheels #twmedia #joanmir #jm36 #worldchampion2020 #motogp #motogpcountdown

 

Comments

Follow Us