Yamaha perkenal R1 Race

#MalaysianGP Kembali..


 #MalaysianGP di Litar Antarabangsa Sepang akan kembali dianjurkan bermula musim 2022 sehingga sekurang-kurangnya musim 2024, bersama penaja kejohanan baru, Petronas.

Dorna Sports dan Litar Antarabangsa Sepang telah mengeluarkan kenyataan rasmi kejohanan MotoGP di Malaysia dengan nama rasmi baharu PETRONAS GRAND PRIX OF MALAYSIA. Untuk rekod, Petronas merupakan syarikat solusi teknologi tenaga yang telah terbukti didalam arena permotoran dan juga sebagai rakan teknikal Dorna Sports dalam membekalkan minyak rasmi kejohanan bagi kategori Moto2 dan Moto3.

Semenjak 1999, Litar Sepang adalah kegemaran peminat dan pelumba, yang terletak diluar kesibukan kota metropolis Malaysia, berlatarbelakangkan salah satu bandar paling menakjubkan di Asia, Kuala Lumpur. Litar Antarabangsa Sepang antara litar yang amat menakjubkan, dengan dua laluan lurus yang panjang, gabungan sudut dan selekoh yang berbeza serta kompleks grandstand utama yang menakjubkan, yang menjadi tuan rumah kepada lebih 20 pusingan MotoGP semenjak ianya dibuka kepada orang ramai.

Azhan Shafriman Hanif, Ketua Pegawai Eksekutif Litar Antarabangsa Sepang: “Saya dengan sukacitanya memaklumkan bahawa kami telah membuat kesimpulan rundingan pertama mengenai lanjutan kontrak dengan Dorna Sports, ucapan terima kasih kepada mereka yang telah membantu menjayakannya. Dengan kehadiran penonton yang sentiasa memecahkan rekod dari tahun ke tahun, kami tidak sabar untuk mengalu-alukan kedatangan peminat ke Sepang selepas kita semua berehat selama dua tahun akibat wabak COViD-19. Selaras dengan tema #WelcomeHome, tahun ini adalah mengenai kebangkitan sukan permotoran antarabangsa dengan persembahan lebih unik kepada peminat."

Datin Anita Azrina Abdul Aziz, Pengurus Besar Kanan Komunikasi Strategik Kumpulan PETRONAS: “PETRONAS amat berbesar hati untuk menjadi penaja utama Grand Prix Malaysia, sebahagian besarnya dianggap sebagai acara sukan utama di Malaysia dan Asia. Penajaan ini menawarkan peluang unik kepada PETRONAS untuk berhubung dengan sukan, peminat yang besar disamping mempamerkan jenama dan produk kami. Lebih penting lagi, melalui perkongsian strategik ini dengan Dorna Sports, kami berharap dapat membantu menggiatkan semula pelancongan sukan Malaysia, sebagai manfaat rakyat Malaysia dan pelawat dunia selepas dunia dilanda wabak COViD-19.”

Carmelo Ezpeleta, Ketua Pegawai Eksekutif Dorna Sports: “Kami amat gembira untuk mengesahkan bahawa Grand Prix Malaysia akan kekal pada kalendar MotoGP sehingga sekurang-kurangnya 2024. Malaysia adalah pasaran penting untuk MotoGP dan ia adalah suatu keseronokan untuk berlumba di Sepang dan menyaksikan keghairahan luar biasa peminat yang memenuhi grandstand. Setelah terbukti dapat kembali ke Malaysia untuk ujian pra-musim tahun ini, kami lebih bersemangat untuk kembali semula dan berlumba. Kami semua menantikan Grand Prix ​​of Malaysia dan melihat peminat di Malaysia untuk beberapa musim lagi."

Teruskan bersama Two Wheels..!

Comments

Follow Us