Yamaha perkenal R1 Race

Pelumba Suzuki Keluhkan Jentera Baru Cepat Habis Tayar



Pada sesi ujian Pra musim 2022, Suzuki antara salah satu jentera yang sangat menyerlah dan diperhati oleh kesemua pesaingnya.

Mana tidaknya hanya menggunakan enjin jenis Inline 4, Suzuki mampu mencetak top speed terpantas mengatasi enjin talaan V4 yang lain. Ini satu pembangunan yang drastik dan sekaligus membuat Yamaha bertambah Risau.

Namun betullah orang kata Top Speed bukanlah segalanya. Pada perlumbaan sebenar QatarGP, kedua-dua pelumba suzuki tampil kuat namun masih tidak mencukupi jika kita bandingkan dengan prestasi dan kebolehan jenteranya.

Joan Mir dan Alex Rins masing-masing menghabiskan perlumbaan di tempat ke 6 dan ke 7. Mir yang bermula daripada petak ke 8 memulakan perlumbaan dengan baik berada di tangga ke 4 namun amat sukar untuk mempertahankan kedudukan tersebut. 

Beliau merasakan kurangnya grip tayar belakang menyebabkan beliau tidak boleh bertahan lama walaupun mencetak top speed yang tinggi pada perlumbaan.

Mir berasakan kebolehan Suzuki untuk jentera tahun ini sudah sedikit kurang. Kebiasaanya sebelum ini, jentera Suzuki mempunyai kebolehan tayar tahan lebih lama dengan daya cengkaman yang baik terutama pada babak-babak akhir perlumbaan, namun kali ini lebih sukar untuk mengulanginya.

Dengan keputusan di tempat ke 6, juara dunia 2020 tersebut berasa kecewa dengan prestasinya untuk QatarGP. Beliau berasa jentera tahun ini jauh lebih baik daripada sebelumnya namun perlu diperbaiki daya cengkaman tayar belakang dan untuk memperbaiki ini, Suzuki tidaklah perlu merombak semula jentera mereka.

Teruskan bersama Two Wheels! 

Comments

Follow Us