GAMBAR - Gresini Racing dedah livery 2023


Pasukan yang diasaskan Fausto Gresini menikmati kejayaan musim 2022 dengan Enea Bastianini. Pasukan ini jugalah yang membimbing skuad itu mencapai empat kemenangan dan memburu setiap mata kejuaraan untuk menuju gelaran itu sepanjang tahun lepas. 

Tahun lalu adalah tahun yang pertama sejak 2014 di mana Gresini bertanding sebagai pasukan Satellit sebenar, setelah memutuskan hubungan dengan Aprilia sebagai peserta kilangnya pada penghujung 2021.

Kejayaan Gresini datang selepas kematian Fausto Gresini pada musim sejuk 2021, juara dunia 125cc berganda itu kehilangan nyawanya pada Februari tahun itu selepas bertarung nyawa dengan COVID-19.

Bastianini telah dinaikkan pangkat ke skuad Ducati kilang bersama juara dunia Francesco Bagnaia untuk 2023.

Membuat penampilan sulung MotoGP pada 2020 bersama skuad Honda kilang, Marquez mengharungi dua tahun sukar dengan LCR pada 2021 dan 2022. Keadaan ini memaksanya mencari tunggangan di tempat lain.

Selepas menguji GP22 yang dia akan berlumba tahun ini di Valencia selepas perlawanan akhir musim November lalu, Marquez memuji jentera itu dan mengakui berasa "kembali ke tempat asal" padanya.

Tempatnya di LCR telah digantikan oleh bekas pelumba Suzuki Alex Rins, yang menandatangani perjanjian dua tahun secara langsung dengan Honda.

Di Giannantonio mempunyai tahun rookie yang sederhana dengan Gresini, mencatatkan pole position dalam keadaan sukar di Mugello dan berjaya mencatat keputusan perlumbaan terbaik di tempat kelapan di Jerman untuk menamatkan tahun ke-20 dengan 24 mata.




Gresini akan menjadi salah satu daripada empat wakil Ducati di grid pada 2023, bersama skuad kilang, Pramac dan VR46.


















Comments

Follow Us