Grand Prix China dikeluarkan dari jadual.

Formula 1 telah mengumumkan bahawa Grand Prix China tidak akan kembali ke kalendar 2023 walaupun negara tersebut menarik balik semua sekatan COVID-19. Ini bermakna tiada perlumbaan F1 di China untuk musim 2023. 

Perlumbaan di Litar Antarabangsa Shanghai kali terakhir diadakan pada 2019, tetapi ia dibatalkan pada tahun-tahun berikutnya kerana wabak Covid-19. Dilaporkan bahawa persetujuan telah dicapai untuk membolehkan Portugal menjadi tuan rumah perlumbaan sebagai acara gantian untuk mengelakkan rehat yang lama antara Grand Prix Australia pada 2 April dan perlumbaan Azerbaijan pada 30 April.

Kalendar F1 2023 kekal tidak berubah, dengan jurang 25 hari antara Grand Prix Australia pada 2 April dan permulaan hujung minggu Grand Prix Azerbaijan pada 28 April. Jurang ini adalah tempoh yang sama seperti cuti musim panas antara Grand Prix Belgium dan Belanda pada bulan Julai dan Ogos. 

Bagaimanapun, jurang antara acara ketiga dan keempat tahun ini akan tetap wujud, kerana F1 mengesahkan jadual 23 perlumbaan. Dalam satu kenyataan ringkas, F1 menyatakan: “Formula 1 boleh mengesahkan musim 2023 akan terdiri daripada 23 perlumbaan. Semua tarikh perlumbaan sedia ada pada kalendar kekal tidak berubah.”

Walaupun bilangan perlumbaan telah menurun daripada 24 kepada 23, jadual itu masih mencatat rekod baharu untuk sukan itu, dengan musim 2021 dan 2022 berkongsi rekod semasa untuk perlumbaan terbanyak dalam satu musim dengan 22 perlumbaan. Musim akan datang akan menyaksikan F1 melawat Qatar buat kali kedua, kerana ia memulakan kontrak 10 tahunnya.

Las Vegas adalah tambahan baharu lain pada kalendar, dengan F1 bertindak sebagai promoter selepas menambah perlumbaan ketiga di Amerika Syarikat ke dalam jadual. 

Teruskan bersama Two Wheels..!

Comments

Follow Us