Mahkamah Sepanyol membebaskan Hohe dari tuduhan sebagai pengelak cukai.


Bekas juara MotoGP 5 kali, Jorge Lorenzo dibebaskan daripada hukuman berjumlah €35 juta (RM16juta++) yang diminta oleh mahkamah Sepanyol dalam cukai yang tidak dibayar.  Alasannya beliau berkata beliau adalah seorang penduduk Switzerland!

Beliau telah dibebaskan oleh Mahkamah Pentadbiran Ekonomi Pusat Sepanyol daripada €35 juta euro yang dituntut dalam cukai pendapatan yang belum dibayar untuk tahun 2013, 2014 & 2015 yang terhutang. 

Setelah bertahun-tahun dipersoalkan, perbendaharaan Sepanyol mendakwa bahawa pelumba asal Mallorca itu mempunyai pemastautin di Sepanyol pada masa ini, dan akibatnya beliau dikatakan mempunyai sejumlah hutang yang besar.

Walaubagaimanapun, Lorenzo menegaskan dengan bantuan lawyernya bahawa, selama tempoh tersebut, beliau bermastautin di Switzerland. Di sana pula, syarat untuk  mastautin adalah penduduk Switzerland mesti menghabiskan sekurang-kurangnya 90 hari minimum sepanjang tahun di negara itu, sebelum mereka dibenarkan tidak membayar cukai. 

“Saya tidak mengatakan bahawa Switzerland bukanlah tempat yang menarik untuk membuka kedai sendiri, tetapi terdapat juga faedah tambahan yang boleh dinikmati oleh golongan kaya raya.” Kata Lorenzo

Selepas menyiasat isu dan fakta yang dikemukakan, mahkamah Sepanyol mendapati bahawa kediamannya, sebenarnya, memenuhi keperluan Switzerland, dan memutuskan untuk memihak kepada Lorenzo. Beliau  dibebaskan daripada semua pertuduhan, jumlah €35 juta euro tersebut.

Jorge Lorenzo memberitahu mahkamah Sepanyol “ini bukan wang anda, tuan”. Tuntasnya

Comments

Follow Us