Dari Malaysia Untuk Dunia


Program pembangunan pelumba tanahair sentiasa diberi penekanan agar bakat yang ada dapat disalurkan kepada saluran yang tepat bagi memenuhi cita-cita ke persada MotoGP. Antara program pembangunan pelumba muda negara didalam perlumbaan dua roda adalah MiniGP.

Mula diperkenalkan oleh Litar Antarabangsa Sepang dengan kelolaan Zulfahmi Khairuddin pada tahun 2020 menggunakan jentera keluaran Bucci, program ini terus menampakkan hasil yang positif. Pada tahun kedua penganjuran, Kejohanan MiniGP SIC mendapat pengiktirafan FIM serta jentera-jentera kejohanan ditukarkan kepada Ohvale. Kejohanan FIM MiniGP juga diperluaskan ke negara-negara lain untuk mencari bakat-bakat muda dan disatukan didalam satu perlumbaan akhir, FIM MiniGP World Series yang dijalankan di Valencia. 

Kejayaan tercipta apabila pelumba cilik negara, Qabil Irfan berjaya menjejak kaki ke podium FIM MiniGP World Series ketika perlumbaan terakhir berlangsung di Valencia hujung tahun lepas. Pastinya ia menjadi detik manis yang sentiasa diingati oleh peminat di Malaysia.

Diatas usaha yang ditunjukkan oleh Malaysia terhadap pembangunan bakat muda didalam sukan dua roda terutamanya melalui platform MiniGP, Ohvale sentiasa meletakkan meletakkan nama Malaysia pada setiap jentera Ohvale ketika acara perasmian. Terkini, ketika perasmian jentera Ohvale selaku pembekal jentera rasmi Kejuaraan FIM MiniGP, sekali lagi jentera Ohvale dengan livery Malaysia dipertontonkan kepada dunia.

Semoga Malaysia terus meneruskan melahirkan pelumba-pelumba bertaraf antarabangsa agar dapat mengisi tempat di kejohanan bertaraf antarabangsa kelak.

Teruskan bersama Two Wheels..!

Comments

Follow Us