Episod 2 : Helmet Alpinestars

 

Alpinestar bukanlah jenama baharu dalam pembuatan topi keledar. Sejak berpuluh-puluh tahun dahulu, Alpinestar telah mengkaji pembuatan topi keledar untuk perlindungan keselamatan kepala penunggang motorsikal.

Topi keledar 'off road' yang pertama dihasilkan oleh Alpinestar dengan rasminya telah diperkenalkan pada tahun 2018 yang dinamakan S-M10. Topi keledar tersebut banyak digunakan oleh pelumba motocross di kejuaraan MXGP.

Alpinestar terus mengembangkan produk pelindung kepala ini secara serius, dimana mereka secara intensifnya mencipta topi keledar untuk kegunaan di jalan raya atau pun di litar lumba. Oleh itu terhasilnya  topi keledar di litar lumba yang dinamakan SUPERTECH R10. 

Rekabentuk SUPERTECH R10 ini kelihatan lebih aerodinamik seperti helmet lain yang digunakan oleh pelumba motogp dengan 'spoiler' yang agak panjang di bahagian belakang. Jika dilihat bentuk dan rekaan SUPERTECH R10 ini seakan-akan sama dengan Arai RX-7X. Kedua-duanya dilihat mempunyai dimensi yang agak tidak jauh bezanya. Namun ketika dipakai SUPERTECH R10 dilihat agak besar dan sedikit panjang. Berbeza dengan Arai yang selama ini setia dengan rekabentuk 'shell' berbentuk telur.

Kemungkinan besar topi keledar ciptaan Alpinestar ini akan dipasarkan pada akhir tahun 2023, namun tujuan utama penghasilan topi keledar dari Alpinestar ini adalah untuk berada di litar lumba pada tahun 2023 yang kini digunapakai oleh beberapa pelumba.

Teruskan bersama Two Wheels..!

Comments

Follow Us