Honda Tolak Konsesi

Kejohanan MotoGP kini didominasikan oleh jentera-jentera Eropah, terutamanya Ducati. Jentera-jentera keluaran Jepun yang sentiasa berada di podium kini amat sukar untuk menempatkan diri ke kelompok lima teratas. Melihat perkembangan ini, Dorna dan FIM memutuskan untuk memberi konsesi kepada Honda serta Yamaha agar kedua-dua pengeluar itu kembali bersaing di arena MotoGP.

Semestinya ianya merupakan berita gembira buat pengeluar jentera dari Jepun dimana mereka tidak mendapat sekatan untuk menguji serta membuat perubahan keatas jentera sepanjang musim berlangsung namun lain pula pandangan Alberto Puig mengenai konsesi ini.

Bagi Puig, pengeluar jentera yang menyertai MotoGP seperti Honda tidak perlu menunggu sehingga diberi konsesi agar kembali bersaing. Honda perlu sentiasa bekerja untuk meningkatkan jentera sepanjang masa untuk berjaya dan tidak perlu berharap kepada penganjur kejohanan.

Walaupun konsesi ini belum diputuskan oleh Dorna serta FIM  namun pasti ianya menjadi perbincangan hangat antara pasukan-pasukan yang bertanding sepanjang tempoh kejohanan MotoGP bercuti ini.

Teruskan bersama Two Wheels..!

Comments

Follow Us