Pelumba, Emosi dan Profesionalisme


Prestasi pelumba ketika perlumbaan sentiasa menjadi bualan pemerhati serta peminat sukan permotoran. Ada kala ketika diatas, seseorang pelumba akan disanjung sehingga kelangit namun apabila beliau dibawah, pasti akan mengundang tomahan juga kritikan yang dapat merendahkan semangat pelumba tersebut.

Kita sedia maklum dengan saingan Hakim Danish didalam Kejuaraan European Talent Cup serta Red Bull MotoGP Rookies Cup untuk tahun ini dan semestinya keringat, emosi serta profesionalisme beliau ditagih ke tahap maksima. Kesilapan yang dilakukan beliau ketika perlumbaan pertama Red Bull MotoGP Rookies Cup Sabtu lalu mendapat komen positif dan negatif dari peminat malah ada juga sesetengah pihak berpendapat ianya adalah satu ‘sabotaj’ terhadap pelumba negara.

Mengulas mengenai insiden Danish ketika perlumbaan pertama di ItalianGP, kesilapan yang dilakukan oleh Danish pasti memberi impak negatif terhadap emosi beliau, perasaan kecewa pasti timbul namun Zulfahmi berpendapat Danish merupakan antara pelumba dibawah kelolaan beliau yang mampu mengawal emosi, bersikap profesional serta tidak terbawa-bawa kedalam perlumbaan berikutnya, sehingga Danish berjaya bersaing di kelompok hadapan dan menamatkan perlumbaan 2 di tempat ke 6.

Sikap profesionalisme pelumba sentiasa ditagih dan mereka juga perlu tahu untuk mengawal emosi hatta tidak terikut serta terkesan dengan komen negatif ‘keyboard warrior’. Yang baik dijadikan tauladan, yang buruk dijadikan sempadan.

Teruskan bersama Two Wheels..!

Comments

Follow Us