M1 masih jauh di belakang.

                                📸 Michelin Motorsport

Juara dunia MotoGP 2021, Fabio Quartararo merupakan ayam tambatan buat kem Yamaha sejak mula menyertai pasukan kilang hinggalah sekarang. Kebolehan beliau bertarung dengan jentera-jentera lain yang lebih berprestasi menjadi bukti akan keinginannya untuk terus mara walaupun jenteranya kian merudum.

Kita dapat lihat dengan jelas bermula 2022 di mana M1 sangat ketinggalan jika dibandingkan dengan Ducati, Aprilia dan KTM. Nasib mereka seakan-akan sama dengan Honda dan ini membuatkan pengeluar Jepun sukar memenangi perlumbaan apatah lagi merangkul gelaran juara dunia.

Buat tahun ini Yamaha membuat perubahan drastik terhadap tenaga kerja mereka di mana terdapat dua orang jurutera Ducati telah dibeli mereka. Ia satu usaha untuk mengembangkan M1 dengan lebih cepat agar mampu kembali bertarung di kumpulan hadapan. 

Apa yang kita dapat lihat pada sesi ujian di Valencia lepas, jentera M1 mengalami perubahan yang banyak di sudut aerodinamik. Enjinnya juga tidak ketinggalan namun masih tetap dikekalkan jenis sebaris.

Bagi Quartararo, beliau berharap agar gerak kerja Yamaha berubah mengikut mereka di eropah yang mana amat cepat berkembang dan tiada ruang untuk selesa. Apa yang dilihat mereka di Jepun lebih 'play safe' dan sukar untuk melakukan perubahan lebih-lebih lagi yang berskala besar namun itulah yang diperlukan oleh mereka yang bersaing di pentas dunia. Siapa yang lambat pasti akan ketinggalan.

Quartararo akui banyak perubahan yang dibuat terhadap M1 untuk musim hadapan dan Yamaha juga mula bekerja kuat bagi mengembalikan prestasi jentera mereka. Tenaga kerja juga sudah bercampur antara mereka dari Jepun dan juga eropah maka itu menunjukkan keseriusan Yamaha untuk berubah. Walaubagaimanapun perubahan positif tersebut dilihat masih jauh dibelakang pengeluar-pengeluar lain dan ini membuatkan agak sukar baginya untuk kembali merangkul gelaran juara dunia.

Comments

Follow Us