GP23 lebih sukar namun berjaya dijinakkan.


Winter test yang telah berlangsung di Sepang telah pun berakhir. Para pelumba dan pasukan menghabiskan masa selama 3 hari bertungkus lumus mencari resepi terbaik untuk jentera mereka bagi menghadapi saingan MotoGP 2024.

Hanya 4 pelumba yang mampu mencatat masa 1 minit 56 saat dan salah seorang daripada mereka ialah Alex Marquez. Jentera GP23 yang ditungganginya itu merupakan jentera yang berjaya merangkul gelaran juara dunia tahun lalu dan sudah pasti ia dilihat berdaya saing.

Walaupun Alex telah memacu GP23 pada Valencia lalu namun di sana ia hanya sekadar sesi bersuai kenal, berbeza sekali dengan sesi ujian rasmi di Sepang ini yang mana para pelumba akan berbuat lebih daripada limit bagi mengetahui prestasi sebenar. Komen Alex, secara ringkasnya GP23 amat berbeza jika dibandingkan dengan GP22 yang digunanya tahun lalu. Antara yang amat jelas kita dapat lihat ialah kelengkapan aerodinamik pada jentera yg mana GP23 jauh lebih 'advance'.

Bagi Alex, beliau merasakan GP23 lebih sukar dan sulit jika dibandingkan dengan GP22, pun begitu berkat keterbukaan kem Ducati yang berkongsi data ke semua pelumbanya menjadikan ketetapan yang sesuai bagi dirinya cepat diperoleh dan hasilnya beliau berjaya berada di kelompok 4 terpantas.

Comments

Follow Us